תוכנית עסקית למסעדה
אנשים רבים חולמים על מסעדה משלהם. לעתים החלום הוא תוצאה של להט קולינרי, במקרים אחרים הוא נובע מהמחשבה שמדובר בעסק רווחי וגם מי שאוהב בני אדם ולארח אנשים עשוי למצוא במסעדה משלו מקום מושלם להבאת אהבה זו לידי ביטוי באופן שגם יפרנס אותו.
מסעדה אכן עשויה להיות עסק מתגמל מאוד, ולא רק כלכלית, אבל כדי לוודא שהמסעדה הספציפית שאתם חולמים עליה אכן תספק את כל המצופה ממנה יש להכין תוכנית עסקית.
השוואה בין חלופות שונות
סיבה אחת לכתיבת תוכניות עסקיות היא שהן מאפשרות לנו לבצע השוואה מדויקת, על סמך תמונת מצב מלאה ומידע מקיף, בין חלופות שונות.
במקרה של מסעדה ההשוואה היא בין האפשרויות העיקריות להפוך לבעלים של עסק שכזה: הקמת מסעדה חדשה שהיא רק שלכם, הפיכה לזכיין של רשת מוכרת או השקעה במסעדה פועלת (כניסה כשותף או רכישת בעלות מלאה).
מה כוללת תוכנית עסקית?
הנדבך הראשון של תוכנית עסקית למסעדה הוא הגדרה מדויקת של אופי המקום, בהתאם ל”אני מאמין” שלכם, וכן אפיון מפורט של קהל היעד.
ישנם הבדלים משמעותיים למשל בין מסעדת פועלים לבין מסעדה שפונה לקהל בליינים, או בין מסעדה כשרה לכזו שאינה כשרה, ובנוסף אם לדוגמה ברצונכם למשוך למסעדה שלכם קהל טבעוני, שהולך וגדל משמעותית בשנים האחרונות, נדרשים גם כן דגשים מיוחדים.
על סמך אופי המסעדה הרצוי ואפיון קהל היעד נקבעים גם הגודל האופטימלי של המקום והלוקיישן הרצוי, ניתן לחשב את עלויות התפעול, למצוא את נקודת האיזון (כלומר כמה לקוחות מדי יום נדרשים כדי לכסות את עלות התפעול השוטף) ולהבין האם ישנה היתכנות אמיתית לרווח כספי מהמסעדה – שזו כמובן המטרה של תוכניות עסקיות.
כמה כסף כדאי להשקיע בהקמת המסעדה?
תוכנית עסקית מאפשרת ליזם הקולינרי גם לדעת כמה כסף הוא יכול לכל היותר להשקיע בהקמת המסעדה (או ברכישת הזיכיון/ כניסה כשותף או בעלים למקום קיים).
בהתאם תוכניות עסקיות למסעדות כוללות גם פירוט של ההוצאות הראשוניות – שיפוץ, עיצוב מחדש, ריהוט, ציוד, רישיון עסק, מלאי ראשוני של מזון ומשקאות ועוד.
הסכום המקסימלי הוא נגזרת של הרווח הצפוי, כשכמובן רק תשואה סבירה מצדיקה השקעה ראשונית משמעותית.