מסעדות

ענף ההסעדה בישראל – יש לו עתיד?

לאחר שנים של צמיחה איטית המסעדות המעלות את המחירים בצורה משמעותית. למרות שמחירי הרכיבים הקיימים במטבח הישראלי יורדים, מחירי המנות ממשיכים לעלות. המסעדות באופן הגיוני מחפשות להרוויח, רווח שקשה להשיגו עם התחרות הגדולה והסיכונים בפתיחת מסעדה חדשה בישראל. לכן מסעדות רבות מעסיקות עובדים במשכורת מינימום. אבל התחרות עדיין משתנה ומסעדות רבות נסגרות. אפילו מסעדות יוקרה של שפים מפורסמים סוגרות את שעריהם. אחד התחומים שנחשבים בעלי סיכון גבוה הוא ההסעדה ולכן ביטוחי מסעדות הוא בין הביטוחים הגבוהים לעסקים.

עלויות האכילה במסעדה רק עולות

לכן ניתן להבין מדוע העלות של אכילה בבית לבין אכילה במסעדה גבוה מאוד כפי שלא היה שנים רבות. ישראלים מעדיפים לבשל בבית ואפילו להזמין מגשי אירוח הביתה כדאי לחסוך בעלויות ולא לשבת במסעדה שהמחירים בה רק עולים. בזמן ששכירות בעיר הגדולה גבוהה מאוד, מחפשות המשפחות הצעירות לחסוך בעלויות. הכנת אוכל בבית היא אחת הפתרונות היותר מוצלחים שאפשר לבקש.

פתרונות זולים קיימים בסופרמרקטים. הצרכנים רק צריכים לחפש אותם ולחסוך בעלויות. מנות קפואות שמוכנות ברגע במיקרוגל, אוכל טרי שמוכן במגשי אירוח. השינויים הללו אכן משפיעים על ענף המסעדות שגם ככה מתקשה להלחם בתחרות העזה.

עלויות העסקת עובדים

אחד הגורמים שמכבידים במיוחד על ענף ההסעדה הוא עלות העסקת עובדים רבים בזמן שהמסעדה פתוחה. נסו לדמיין את זה, כל מסעדה מעסיקה, מלצרים, טבחים, אחראי משמרת, מנקים. בניגוד לזה סופרמרקטים מעסיקים מספר עובדים מצומצם שנועד להוסיף מוצרים למדפים וקופאיות שמעבירות מוצרים בקופה ללקוחות. כיום אפילו סופרמרקטים מצמצמים בעלויות של קופאים עם קופות בשירות עצמי. ההבדל המשמעותי בין העסקה במסעדות לבין העסקה בסופרים שגם הם חלק מענף המזון בישראל מובילה להתייקרות מחירים במסעדות שמגלגלות את עלויות העסקת העובדים חזרה ללקוח.

מסעדות בסופרים?

מסעדות כבר לא נמצאות אך ורק בקניונים ובמרכזי הבילוי. סופרמרקטים גדולים, כדוגמאת, רשת שופרסל החלו לפתוח מסעדות בשטחיהם כדאי למשוך גברים שמחכים לאישה שתסיים את הקניות בסופר או הורים לילדים שאחרי ביקור ממושך בסופר הם מקבלים מתנה – המבורגר טעים עם צ’יפס. הצ’ופר לילדים של אכילה במסעדה של הסופר ולא במקדולנס עם המתנה בארוחת ילדים הוא צ’ופר קטן לילדים ופרס ענק לבעלי הסופרמרקטים. רשת איקאה מכירה את זה במשך שנים. היא פתחה מרכזי אוכל מהיר בשטחה. אם ניתן לסכם זאת, לקוחות שבאים לסופר או לאיקאה לא נשארים רעבים וכך יוצא שהם לא מבקרים במסעדות הממוקמות במרכזי הבילויים. המסעדות מפסידות לקוחות פוטונציאליים ורשתות הסופרים מרווחים.

מה צפוי בעתיד?

התחרות הקשה והעלויות המרובות מטילות צל כבד על ענף ההסעדה בישראל. מסעדות לא יוכלו לעלות מחירים לנצח. עם על הכבוד למחיר הגבוה במסעדות יוקרה, צרכנים מחפשים אוכל חם, טעים וזול. תוסיפו לכך שהתחזית מציינת כי מחירי המזון צפויים להמשיך לרדת, המסעדות ייאלצו להוריד מחירים. ירידת מחירים זו עלולה להוביל לסגירת מסעדות רבות.

 

מאמרים קשורים

Close
Close